Kirjanpidon ulkoistamisen vaiheet

Valitse sopiva tilitoimisto

Ennen tilitoimiston valitsemista on järkevää vertailla ja tutkia tilitoimistojen eroja. Kiinnitä huomiota esim. tilitoimiston henkilökunnan määrään, toimintatapoihin ja asiakaspalveluun. Ota selvää ovatko tilitoimiston asiakasreferenssit samaa kokoluokkaa, kuin oman yrityksesi. Vaikuttaako tilitoimisto luotettavalta? Onko yritys uusi vai pitkään toiminut?

 

Yhteistyö alkaa aina aloituspalaverista

Yrityksen ja tilitoimiston välinen yhteydenpito ja kommunikointi on todella tärkeää ja sen tulisi olla sujuvaa. Kun olet valinnut itsellesi sopivan tilitoimiston, sovi tämän jälkeen palaveri aloituksesta. Arvioi oma liikevaihtosi kuluvalle tilikaudelle, sekä muutamalle tulevalle. Tämä helpottaa tilitoimistoa arvioimaan resurssien määrä, eli hintaa palvelulle.

Muista vertailla ja tutkia mitä eri vaihtoehtoja tilitoimistojen väliltä löytyy. Aloituspalaverissa käydään läpi palvelukuvaus, joka toimii yhteistyönne käsikirjana. Palvelukuvauksia ylläpidetään koko yhteistyön ajan ja jos ulkoistamistarpeet muuttuvat, niin silloin päivitetään myös palvelukuvaus. Tällöin kummatkin osapuolet pysyvät perillä ulkoistettavien palveluiden sisällöistä ja laajuuksista.

 

Palvelukuvaus on yhteistyönne käsikirja.

 

Palaverin jälkeen tehdään aineistojen siirrot. On kaksi vaihtoehtoa, joko yritys siirtyy käyttämään tilitoimiston järjestelmää tai tilitoimisto käyttää yrityksen omaa järjestelmää ja annetaan yrityksen oman taloushallintojärjestelmän käyttöoikeudet. Tuloslaskelma, tase ja kuukausitiedot tuodaan tilitoimiston tietoon. Tämän jälkeen yhteistyönne voi alkaa.

 

Haluatko ulkoistaa kirjanpitosi? Ota yhteyttä meihin ja suunnitellaan yhdessä sinun tarpeillesi sopiva paketti! 😊